De marktintroductie van ChatGPT, het AI-taalmodel ontwikkeld door OpenAI, heeft veel onrust veroorzaakt in het onderwijs en de wetenschap. Maar ook bij dienstverleners als adviesbureaus, accountants- en juristenkantoren bestaat de angst dat ze overbodig raken. Elke leek kan in principe aan de hand van deze nieuwe technologie zijn eigen adviezen, pleidooien of bezwaarschriften opstellen.
Experts zijn onmisbaar
Deze angst is begrijpelijk maar niet terecht. Het is belangrijk om hetvolgende te onthouden: antwoorden die de chatbot geeft zijn afhankelijk van de gegevens die het heeft geleerd van de dataset waarop het is getraind. En dat deze gegevens soms onjuist of vooringenomen kunnen zijn. Er zullen dus nog altijd experts nodig zijn. Om kunstmatig gegenereerde documenten te valideren, te modereren en uiteindelijk goed te keuren.
Professioneel moodboard
De verwachting is dat diverse dienstverleners juist deze nieuwe slimme technieken gaan omarmen. Ze kunnen hiermee de klantenservice verbeteren, routinetaken automatiseren en hun gegevensanalyse verbeteren. Om je van de laatste punten een beeld te schetsen, stel ik voor om de chatbot eens als een moodboard voor te stellen zoals je die wellicht kent van de crimi’s op TV.
Een politierechercheur brengt op een bord materiaal (data) bijeen die mogelijk met de misdaad te maken hebben. Met rode draden worden voorzichtig de eerste verbanden uitgeprobeerd (algoritmes). De rechercheur dient vervolgens wel de feiten en de verbanden te bewijzen zodat hij vervolgens de casus kan voordragen aan de rechtbank.
Chatbot als handige tool
De chatbot is namelijk een handige tool voor dienstverleners om een eerste voorlopige versie van een rapportage samen te stellen. Door de opgave in de chatbot in te voeren, wordt de nodige relevante gegevens voor je verzameld en een conceptrapportage samengesteld op basis van het taalmodel dat getraind is door bijvoorbeeld eerdere rapportages. De chatbot dient dan wel gekoppeld te worden aan eigen en externe gevalideerde kennisdatabanken. In het geval van advocatenbureaus zou dat bijvoorbeeld uit jurisprudenties kunnen bestaan. Net als bij een moodboard vormt de chatbot een verzameling van ideeën en informatie die de gebruiker kan verkennen en ontdekken.
Interessant voor jou?
Etesian wil graag in contact treden met dienstverleners om de mogelijkheden van deze nieuwe AI-technologie voor hun bedrijfsvoering af te tasten.
Is je interesse gewerkt? Neem dan contact met ons op: [email protected].